Als u een woning huurt of koopt van Hof Wonen, dan hebben wij persoonsgegevens van u nodig. Persoonsgegevens zijn onder andere uw naam, adres en woonplaats. Maar bijvoorbeeld ook de gegevens over uw inkomen. Uw privacy is belangrijk. In ons Privacy Statement leest u hoe Hof Wonen met uw gegevens omgaat.
Hof Wonen gebruikt en beveiligt uw persoonsgegevens volgens de eisen van de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG). De Autoriteit Persoonsgegevens houdt toezicht op handhaving van deze wet.
Wij hanteren de volgende uitgangspunten:
Wij gebruiken uw gegevens bij:
Bent u woningzoekende en bent u geïnteresseerd in een woning van Hof Wonen, dan hebben wij de volgende persoonsgegevens van u nodig:
Bij het afsluiten van een huur- of koopovereenkomst hebben wij, naast de bovenstaande gegevens, ook de volgende persoonsgegevens van u nodig:
Het verwerken van uw persoonsgegevens is gebaseerd op (de intentie tot) het aangaan van een overeenkomst. Het komt voor dat wij voor een specifiek doel, uw expliciete toestemming vragen. Indien u toestemming verleent, kunt u uw toestemming eenvoudig weer intrekken door dit bij ons te melden.
Hof Wonen medewerkers die persoonsgegevens nodig hebben voor hun werk hebben toegang tot persoonsgegevens en mogen deze inzien en verwerken. Onze medewerkers hebben een geheimhoudingsplicht. Alleen als het strikt noodzakelijk is hebben externe relaties toegang tot persoonsgegevens. Bijvoorbeeld bij kopers van een Hof Wonen woning of in het kader van VvE-beheer. Met externe partijen zijn altijd verwerkersovereenkomsten afgesloten waarin geheimhouding van de te verwerken persoonsgegevens is afgesproken.
Wij bewaren uw persoonsgegevens niet langer dan nodig. Daarna vernietigen wij uw persoonsgegevens of bewaren wij de gegevens op een manier dat ze niet meer te herleiden zijn naar een persoon.
Wij willen dat niemand uw persoonsgegevens misbruikt of deze bekijkt terwijl dat niet mag. Wij beveiligen uw persoonsgegevens daarom goed en conform de wetgeving. Technische veiligheidsmaatregelen ter bescherming van uw gegevens controleren wij regelmatig en passen wij als het nodig is aan de nieuwste techniek aan. Deze principes gelden ook voor bedrijven die in opdracht van ons zijn ingeschakeld. Gaat er ondanks onze beveiliging iets mis en zou dat eventueel negatieve gevolgen kunnen hebben voor u? Dan informeren wij u daarover zo snel mogelijk. In het geval van een datalek handelen wij volgens de handleiding AVG van de Autoriteit Persoonsgegevens (AP).
Om u goed van dienst te kunnen zijn als klant, verstrekken wij soms persoonsgegevens aan derden. Wij verstrekken uw gegevens alleen aan derde partijen die door ons zijn ingeschakeld. Zijn er werkzaamheden (reparaties of onderhoud) nodig aan uw woning? Dan kan het zijn dat wij een van onze vaste aannemers inschakelen. Om de werkzaamheden te kunnen doen, geven wij onze aannemer uw naam, adres, telefoonnummer en/of e-mailadres. Wij spreken met onze aannemers af dat zij uw persoonsgegevens nooit ergens anders voor gebruiken dan voor het afhandelen van de reparatiemelding. Soms zijn wij wettelijk verplicht persoonsgegevens aan derden te verstrekken. Bijvoorbeeld aan bevoegde autoriteiten bij een strafrechtelijk onderzoek. In andere gevallen dan hierboven beschreven vragen wij eerst om uw toestemming.
Wij kunnen op grond van samenwerkingsconvenanten gegevens uitwisselen met bijvoorbeeld gemeenten, politie en zorginstellingen. Bij deze gegevensuitwisseling hanteren wij de wet. We verstrekken alleen de persoonsgegevens die noodzakelijk zijn. En we melden het bij de Autoriteit Persoonsgegevens (AP). Het hangt van het doel van het convenant af of wij u van de gegevensverstrekking op de hoogte stellen. Aan huurdersverenigingen verstrekken wij alleen het adres van de verhuurde woningen, zonder naam van de huurder. Het adres op zichzelf is geen persoonsgegeven, daarom is de AVG hier niet van toepassing.
Wij verzamelen en gebruiken uw persoonlijke gegevens op onze website in de eerste plaats om (web)diensten aan te kunnen bieden en om met u te communiceren. Uw gegevens worden daarnaast gebruikt voor onderzoek en het uitvoeren van analyses, met als doel om onze diensten en websites te verbeteren. Wij verwerken op onze websites de volgende gegevens van u:
Lees hier welke cookies wij gebruiken.
Wij willen u graag zo goed mogelijk van dienst zijn. Daarom vragen we u regelmatig of u tevreden bent. Dit onderzoek laten wij uitvoeren door SAMR, onze vaste samenwerkingspartner. Hof Wonen verstrekt om die reden uw contactgegevens aan SAMR. Er zitten (wettelijke) voorwaarden aan het gebruik van de klantgegevens. SAMR mag de gegevens alleen voor dit onderzoek gebruiken en moet zich houden aan de regels die gelden voor onderzoek. Om de privacy van de klant te waarborgen voeren wij dit onderzoek uit volgens de ISO 20252-norm en de regelgeving en gedragscodes voor de praktijk van het marktonderzoek (zoals de Onderzoekrichtlijn op basis van de AVG en de zogenaamde ESOMAR/ICC gedragscode).
Hof Wonen houdt ook statistieken bij voor klantonderzoek. Deze statistieken zijn geanonimiseerd. Dit betekent dat er geen persoonsgegevens in staan.
Hof Wonen plaatst camera's en verwerkt videobeelden ter bescherming en beveiliging van personen of zaken in gebouwen of op terreinen waar Hof Wonen eigenaar is en/of verantwoordelijk is voor het beheer. Daarnaast wordt cameratoezicht ingezet ter bestrijding en vastleggen van diefstal en/of vandalisme en/of overlast. De camera's zijn vaak duidelijk zichtbaar. Wanneer dit niet het geval is, worden betrokkenen middels stickers, informatieborden, etc. bij toegangsdeuren op de hoogte gesteld van cameratoezicht. De videobeelden worden niet gedeeld met derden, tenzij sprake is van een incident. In dat geval ontvangt Hof Wonen een invorderingsbevel van de officier van justitie en is zij verplicht de beelden met de politie te delen. Wij zorgen dat de camera's en bijbehorende systemen op de juiste wijze zijn beveiligd en dat de beelden maximaal vier weken worden bewaard. Doorgaans worden de beelden na een week automatisch verwijderd. Tot slot vragen wij, indien noodzakelijk, om instemming bij de Verenigingen van Eigenaren en wordt de Bewonerscommissie of Huurdersvereniging geïnformeerd.
Wanneer u Hof Wonen middels een quitclaim toestemming heeft gegeven voor het gebruik van uw beeltenis/ portret, dan gelden de afspraken die opgenomen zijn in deze overeenkomst en wordt gehandeld conform de AVG. Hof Wonen zal de gemaakte foto's of opnamen niet zonder uw toestemming voor andere doeleinden gebruiken dan in de overeenkomst zijn vermeld. Na afloop van de overeenkomst zal al het beeldmateriaal uit onze interne systemen worden verwijderd. Voor de rechten van betrokkenen zie onder 'Welke rechten heeft u?'.
U heeft het recht op inzage in uw persoonsgegevens. Dat houdt in dat u ons mag vragen of er persoonsgegevens worden vastgelegd en zo ja, welke dat zijn. Een verzoek tot inzage van persoonsgegevens kan schriftelijk of via het contactformulier op onze website worden ingediend. Een brief kunt u sturen ter attentie van de afdeling KCC. Voordat we een verzoek tot inzage in behandeling nemen moet u zich eerst identificeren. Dit kunt u doen door langs te komen met een ID kaart of paspoort (het origineel) *. Wanneer een verzoek tot inzage is gedaan en u geïdentificeerd bent, krijgt u een volledig overzicht toegestuurd van de persoonsgegevens die bij ons verwerkt worden en met welk doel dat wordt gedaan. Het verzoek tot inzage beantwoorden wij binnen vier weken. U kunt ook een afspraak maken om uw gegevens op een Hof Wonen kantoor te komen inzien.
De volgende gegevens worden niet door ons uitgeleverd:
Als de persoonsgegevens die wij van u verwerkt hebben niet juist zijn, heeft u het recht om deze aan te laten passen. U kunt ons ook vragen uw persoonsgegevens te verwijderen. Hier zijn een aantal uitzonderingen op, zoals onze plicht om bepaalde gegevens te bewaren volgens wettelijke bewaartermijnen. Een verzoek tot correctie of verwijdering van persoonsgegevens kunt u schriftelijk of via het contactformulier op onze website indienen. Een brief kunt u sturen ter attentie van de afdeling KCC. Voordat wij een verzoek tot correctie of verwijdering van persoonsgegevens in behandeling nemen, moet u zich eerst identificeren. Dit kunt u doen door langs te komen met een ID kaart of paspoort (het origineel) *. Binnen vier weken beantwoorden wij uw verzoek.
Op uw verzoek kunnen wij persoonsgegevens die wij van u hebben, naar u of een andere organisatie, overdragen. Dit heeft betrekking op uw recht van dataportabiliteit. Een verzoek kan schriftelijk of via het contactformulier op onze website worden ingediend. Een brief kunt u sturen ter attentie van de afdeling KCC. Voordat wij en verzoek tot dataportabiliteit in behandeling nemen, moet u zich eerst identificeren. Dit kunt u doen door langs te komen met een ID kaart of paspoort (het origineel) *. Uw verzoek beantwoorden wij binnen vier weken.
* Als u jonger bent dan 16 jaar of niet handelingsbevoegd bent, moet het verzoek tot inzage, -correctie, -verwijdering, -verzet of dataportabiliteit worden ingediend door de wettelijke vertegenwoordiger.
Heeft u vragen?
Uw vragen over het Privacy Statement stelt u via het contactformulier op de website of via telefoonnummer 070 412 82 82.
Wijzigingen Privacy Statement
Hof Wonen kan wijzigingen aanbrengen in het Privacy Statement. Wij adviseren u daarom om deze regelmatig te bekijken. U blijft dan op de hoogte van wijzigingen.
Privacy Statement - 1 januari 2023